Uzupełniamy poziom elektrolitów u dzieci

Do prawidłowego funkcjonowania organizm potrzebuje między innymi elektrolitów. Elektrolitami nazwane zostały znajdujące się w krwi, osoczu i płynach tkankowych jony soli: magnezu, potasu, sodu, wapnia. Do ich utraty dochodzi podczas choroby przebiegającej z wymiotami lub/i biegunką, często również podczas upałów. Utrata elektrolitów jest niebezpieczna dla wszystkich, szczególnie jest jednak groźna dla dzieci. Już przy pierwszych wymiotach czy biegunce należy rozpocząć nawadnianie dziecka.

Jakie są objawy odwodnienia u dzieci?

Odwodnienie organizmu u dzieci to stan bardzo groźny. Objawów odwodnienia jest kilka. Najbardziej charakterystyczne z nich to między innymi:

  • sucha błona śluzowa jamy ustnej, wargi i język;
  • apatia lub rozdrażnienie;
  • gęsta ślina;
  • chłodna i szara skóra;
  • płacz bez łez.

U niemowląt objawem odwodnienia organizmu jest także zapadnięte ciemiączko. U wszystkich dzieci z odwodnieniem organizmu oddech jest przyspieszony i pogłębiony.

Jakie elektrolity są dla dzieci?

Nawodnienie dziecka zapobiega odwodnieniu i utracie elektrolitów. Jeśli chodzi o wyrównywanie poziomu elektrolitów to liczy się nie tylko to, co dziecku podawane jest do picia, ale także sposób podawania i ilość. W doustnych płynach nawadniających dla dzieci powinien znaleźć się magnez, sód, potas i wapń w odpowiednich proporcjach. Dodatkowo zawierają także glukozę Elektrolity przeznaczone dla dzieci mają postać proszku, z którego przyrządza się wody roztwór. Są dostępne w każdej aptece bez recepty. Do wyboru jest kilka różnych preparatów, na przykład Floractin, Orsalit. Są przeznaczone do podawania w czasie biegunki lub wymiotów. Uzupełniają jednocześnie utraconą wodę i elektrolity. Preparaty dla dzieci mają owocowy smak, nie ma więc problemów z ich wypiciem przez dzieci.

Systematyczne uzupełnianie elektrolitów u dzieci podczas biegunki lub wymiotów jest bardzo ważne. Ich niedobór prowadzi do zaburzeń pracy podstawowych układów. Minimalna podaż w ciągu doby to 1250 – 1750 mililitrów. Źródłem elektrolitów jest zdrowa, zbilansowana dieta.

Podobne wpisy:

Share

Dodaj komentarz