Biotyna – jaką rolę odgrywa w organizmie człowieka?

Biotyna jest powszechnie wykorzystywaną nazwą witaminy H lub witaminy B7. Pełni ona bardzo ważną funkcję w organizmie człowieka, ponieważ odpowiada za zachowanie w dobrej kondycji skóry, włosów i paznokci. Jej niedobory skutkują łamliwością paznokci, a nade wszystko wypadaniem włosów i ich łamliwością.

Czym właściwie jest biotyna?

Biotyna jest związkiem organicznym, który występuje w tkankach zwierzęcych i roślinnych. Zalicza się ją do witamin rozpuszczalnych w wodzie. To koenzym wielu złożonych procesów w organizmie człowieka i bez niego nie zachodzi w nim wiele różnych reakcji, dlatego niedobór biotyny ma negatywne konsekwencje dla organizmu.

Z uwagi na fakt, że biotyna zaliczana jest do witamin z grupy B, ma ona związek z budową i działaniem skóry, włosów i paznokci. Nie wpływa na wygląd skóry, ale bierze udziału w tworzeniu protrombiny, która odgrywa bardzo istotną rolę w procesie krzepnięcia krwi. Uczestniczy w procesach tworzenia się kwasów tłuszczowych i w produkcji glukozy. Działa na tarczycę, wspomagając wydatnie pracę tego organu.

Jakie są objawy niedoboru biotyny?

Niedostateczny poziom niedoboru biotyny widoczny jest zwykle na pierwszy rzut oka. Włosy nadmiernie wypadają, stając się suche i łamliwe. Paznokcie również tracą zdrowy błysk i rozdwajają się. Skóra staje się podrażniona, przesuszona, a na jej powierzchni pojawiają się stany zapalne. Niekiedy niedobór biotyny staje się powodem wzmożonej utraty włosów.

Nieoczywistym objawem niedostatecznego poziomu biotyny w ciele człowieka jest podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi, spadek koncentracji, nadmierna senność i otępienie, albo wręcz przeciwnie – rozdrażnienie. Przy braku lub niedostatecznym poziomie biotyny w organizmie mogą pojawić się bóle i mrowienie mięśni.

Jak uzupełnić poziom biotyny?

Niedobór biotyny można i trzeba uzupełniać. Przede wszystkim należy wprowadzić do swojego menu takie produkty jak wątroba i żółtka jaj. Biotynę zawierają też produkty mączne, jak mąka sojowa, ryżowa i pełnoziarnista, warzywa: pomidory, marchew i szpinak, a także orzechy ziemne, włoskie i migdały.

Przy dużych brakach biotyny można rozpocząć suplementację z wykorzystaniem suplementów z wysoką zawartością tej witaminy. Pomaga to w walce z nadmiernym wypadaniem włosów i łysieniem, wpływa korzystnie na stan skóry i paznokci. Dzięki uzupełnianiu biotyny wspomagamy prawidłową pracę tarczycy i przemianę dwutlenku węgla.

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *