Audyt komunikacyjny

Prawidłowy i niezakłócony przebieg informacji, stanowi podstawowy proces, będący niezbędnym narzędziem wpływającym na profesjonalne  funkcjonowanie firm. Dlatego, tak ważnym aspektem jest odpowiednio przeprowadzony audyt komunikacyjny.

 

Czym jest?

Audyt komunikacyjnyJest to proces, którego celem jest zbadanie sytuacji poziomu komunikacyjnego wewnątrz lub na zewnątrz firmy. Inaczej mówiąc, celem audytu komunikacyjnego jest wykrycie ewentualnych zakłóceń czy przeszkód, wpływających na prawidłowość przebiegu informacji. Rozpoznanie rodzaju zdeformowania przebiegu informacji, pomoże określić, co stanowi zaporę, żeby można było ją usunąć.

 

Co może zakłócać prawidłową komunikację?

Na zakłócenie procesu prawidłowej komunikacji, może wpływać wiele czynników, które są przedmiotem badań audytu komunikacyjnego. Przyczynami nieodpowiedniego przepływu informacji, powodującymi jej szum lub zdeformowanie, mogą być: nie docieranie istotnych informacji z punktu widzenia wykonywanej pracy, do wszystkich pracowników. Otrzymywane przez zatrudnionych instrukcje, notatki służbowe, zapisy regulaminu itd. mogą być nieczytelne i napisane w sposób niejasny, co zakłóca harmonię procesu informacyjnego powodując dezorientację. Ważna, może być również droga przepływu informacji i to, czy pracownicy mają możliwość swobodnej komunikacji z innymi zatrudnionymi, bez względu na stopień danego stanowiska.

 

Prawidłowy audyt i metody badania

Audyt komunikacyjny powinien być przeprowadzony przez profesjonalistów z zewnątrz. Chodzi o niezależność i bezstronność audytorów. Drugą istotną kwestią jest, by audytowani zostali zapewnieni o anonimowości. Tylko wtedy, możemy liczyć na autentyczność ich odpowiedzi. Audyt stanowi proces diagnostyczny, a więc w swojej istocie, nakreśla pewien obraz sytuacji skonfrontowany, z tym, jaki powinien być w swojej idealnej formie.

Głównymi metodami prowadzenia audytu komunikacyjnego są techniki sondażowe, jak ankiety i wywiady pracownicze. Ważne, żeby dobór ankietowanych, odpowiadał stałej ilościowej na danym szczeblu, co pozwoli zaobserwować pewne stałe trendy. Inną skuteczną metodą jest analiza i raportowanie danych z różnego rodzaju treści, materiałów komunikacyjnych czy roczników statystycznych.

Podobne wpisy:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *